onsdag, september 07, 2005

Tender Love and Care

Jag fick en fråga om skovård och skovårdsprodukter.
Well, på skovårdsproduktfronten är jag ganska spartansk men nogrann. Min teori om skovård är att det är viktigare att man gör det enkelt men ganska ofta än att man köper en massa produkter som det sedan inte blir av att man använder.

Mina tips:
-Impregnera skorna innan du börjar använda dem.
Bor man i Sverige så är det bara att inse att sannolikheten är ganska stor för att skorna kommer utsättas för väta.

-Torka av skorna med en fuktig trasa efter användning.
Det beror lite på säsong och väderlek hur ofta jag gör detta, slaskiga vinterdagar blir det varje dag, annars lite mer sällan.

-Besök skomakaren ofta.
Det lönar sig inte att snåla och låta slitdelen av klackarna bli helt nedslitna innan man går till skomakaren, skorna håller längre om du klackar/ sular om dem i tid.

Mitt absolut bästa skovårdstips: Ha många skor så att du kan byta ofta!
Jag använder sällan samma par flera dagar i rad. Skorna mår bra av att vila mellan användningstillfällena. Då hinner de torka, vädras och om man ställer dem i skoblock får de en chans att behålla formen.

För mer konkreta tips, kolla här hos Manolo som har ett ambitiöst inlägg i detta ämne.

Inga kommentarer: