söndag, mars 18, 2007

Skofrossa für alle


Även om jag skrattar åt grova könsgeneraliseringar, som Dylan Morans grej om kvinnor och skor, så är förstås sanningen den att skofrossa inte alls är könsbundet. Män drabbas likväl som kvinnor.
Sneakerfeber är en subkategori av skofrossa som verkar ha starkast fäste hos män.
Jag köpte mina Miss Piggy i en butik i Berlin som drevs av en kille som uppenbarligen hade svår sneakerfeber. I hans lilla källarbutiken fanns glasmontrar med skor i. En kille kom in och bad att få prova ett par som fanns i en monter. "Nej, det är mina egna skor", svarade butiksägaren. "Du får gärna titta, men de är inte till salu". Butiken var hans egna lilla museum. Det tyckte jag var så fint så jag bestämde mig genast för att stödja museiverksamheten genom att köpa ett av de par som faktiskt var till salu.

I min nya favorittvserie Entourage är det karaktären Turtle som står för skofrossandet. Man får glimtar av hans väl tilltagna sneakersamling emellanåt. När han inte får tag på sina Limited edition "Fukijamas" blir han så deppig att Vince betalar $20K för ett specialgjort par.
Turle's skor är förresten ett par Nike Air Force 1, den klassiska modellen firar 25-årsjubileum i år, på jubileumsajten kan man se en film om hantverket bakom skorna. Intressant även om man bara har en mer generell form av skofrossa.

Inga kommentarer: