måndag, juli 04, 2005

Funktionell fulhet frodas

Just nu är det gott om dem på stan; De Praktiska Sportsandalerna. Tanken från början var god. En friluftskille som hette Mark Thatcher saknade lämpliga skor för forsränning och flottfärder och andra typer av vattensporter. Gympadojorna blev genomblöta och flip-flopsen åkte lätt av och försvann i vattnet. Han kombinerade de båda skotyperna och Teva-sandalen, originalet bland sportsandaler, var uppfunnen.

Föga anade han vilken modemässig katastrof han släppt lös. Likt hur mördarsniglarna sprider sig i naturen i total avsaknad av naturliga fiender, fortplantar sig sportsandalerna hejdlöst på såväl aningslösa semesterfirares av sightseeing svullna fötter som i mörkret under skrivborden på svettiga programmerarfötter.

Endast en bråkdel av alla dessa sandaler får någonsin verka i den naturliga miljö de är skapade för, i vildmarken, på en flotte. De är i stan mest hela tiden och det är fel, ack så fel. Man har inte regnjacka när solen skiner, man har inte vildmarkssandaler i stan!



Jag har alltid haft svårt för praktiska kläder. Inte så att jag har något emot lite friluftsäventyr då och då, även om de i ärlighetens namn inte inträffar så ofta. Men jag blir alltid lite handfallen inför vad jag ska ta på mig när jag ska ut in naturen. Trots välfyllda garderober och dignande skohyllor är jag dåligt försedd på den fronten. Funktionella kläder i allmänhet är skittrista och det gäller skor i synnerhet. Skor är roligare ju mer dysfunktionella de är skulle jag vilja påstå. Följdaktligen är sportsandaler något av det fulaste jag vet i skoväg, och det plågar mig att behöva se dem överallt.

Inga kommentarer: